Followers

Thursday, January 13, 2011

Adab Sebelum Tidur

Seperti biasa, Khamis malam Jumaat akan diadakan bacaan surah Yassin dan tazkirah daripada ustaz yang bertugas di surau kampus saya. Alhamdulillah, hari ini saya masih diberi peluang untuk menghadiri majlis ilmu seperti ini. Tazkirah pada hari ini ada menyentuh adab sebelum tidur dan suka saya nak kongsikan kepada kalian. Jadi, rajinlah baca post ini sampai habis eh.

Antara amalan yang patut diamalkan sebelum tidur ialah berwudhu'. Saya rasa umat Islam sedia maklum hal ini. Dengan berwudhu' insyaAllah tidur kita akan dilindungi daripada gangguan syaitan.

Selain itu, elok sekiranya jika kita menunaikan solat sunat taubat sebelum tidur. Kita tak tahu apa akan jadi pada hari esok. Entah kita hidup entah tidak. Mana tahu Allah nak tarik nyawa kita sewaktu kita sedang tidur, tak sempat nak bertaubat. Jadi digalakkan untuk kita menunaikan solat sunat taubat ini.

Tidak salah juga jika sewaktu kita hendak tidur, kita berniat untuk bangun tahajud. Walaupun kadang-kadang tak terbangun dek kepenatan, sekurang-kurangnya kita dapat pahala berniat untuk bangun tahajud. Tapi jika kita bangun alangkah bagusnya. Besar pahala. Bangun pagi dan menunaikan tahajud menjamin kesihatan akal fikiran tau.

Dan akhir sekali, amalan berikut juga perlu diamalkan, fadhilatnya sangat besar :

terima kasih cik fasihah, grab dari facebook awak ;)
(klik gambar ini untuk besarkan eh)

Amalan-amalan ini nampak mudah, tapi berapa ramai yang betul-betul mengamalkannya?

Tepuk dada, tanya iman.

P/s : Peringatan buat diri sendiri juga =)

No comments: