Followers

Wednesday, June 29, 2011

Cinta Terlarang

Assalammualaikum & Salam Sejahtera

Semalam sempat saya menghadirkan diri ke ceramah Ustaz Nahi. Terima kasih kawan-kawan yang turut sama hadir. Ceramah kali ni berkisar tentang cinta dan tajuk ceramah yang diberi ialah Cinta Terlarang. Ini sempena Minggu Penghayatan Islam anjuran PERMATA al-Jawaher kampus kami.

Kat sini nak kongsi sikitlah dengan pembaca sekelian antara input yang saya dapat semalam. InsyaAllah boleh jadi panduan buat kita. Thee. 

Seperti yang kita tau, Allah telah menganugerahkan manusia naluri untuk meneruskan keturunan dan salah satunya ialah menyukai pasangan yang berlainan jantina.

Sungguhpun begitu, masih terdapat peraturan yang ditetapkan Islam untuk bercinta menyukai pasangan masing-masing. Tujuan Allah menetapkan peraturan ini kerana :

  • Allah sayang dan mencintai manusia ciptaanNya
  • Allah inginkan keselamatan dan kesejahteraan umatnya.
Antara cara bercinta menurut Islam ialah :
  • dengan tujuan untuk berkahwin
  • mohon keizinan wali untuk menyatakan cinta melalui pertunangan
  • kenali hati budi dalam tempoh pertunangan
  • menjaga batas syariat
  • mohon bantuan Allah melalui solat istikharah

Terdapat 3 peringkat bercinta iaitu cinta sebelum kahwin, cinta selepas bertunang dan cinta selepas berkahwin dan semestinya cinta selepas berkahwin itu cinta yang dituntut Islam. 

Bila dengar ceramah ni teringat pula kat sahabat, Cik Fasihah yang sudah bertunang dan bakal melangsungkan perkahwinan dengan jejaka yang baru dia kenal. Itu pun kenal sewaktu merisik pas tu terus tunang. 

Teringat kata-kata dia, kalau benda baik, insyaAllah, Allah akan permudahkan. Semoga semuanya berjalan lancar eh Cik Fasihah :)

P/s : Tiba-tiba kita plak terasa nervous kan? haha.


2 comments:

Syahira Shukri said...

Apsal ko nebes neng? Raya cina lambat lagi. Ke nak fast forward? Hahah!

Ila Aqilah said...

kawan nak kawen nebes lah..haha..dia masuk butik pun org tak caya dia nak kawen..
takde point;ah nak point raya cian sini! :p