Followers

Wednesday, December 8, 2010

Hijrah

"Hijrah itu perjuangan,
Hijrah itu pengorbanan,
Hijrah itu persaudaraan
Hijrah membentuk perpaduan'

Seringkali kita terdengar bait-bait senikata lagu ini berkemundang ketika datangnya awal Muharram. Sememangnya ia berkait rapat dengan proses hijrah Kaum Muhajirn ke Kota Madinah. Jom kita singkap sejarah   hijrah kaum ini serba sedikit serta perkaitan dengan lirik ini.

Hijrah itu Perjuangan.
Penghijrahan kaum Muhajirin dari Mekkah ke Madinah atau Yathrib pada ketika itu adalah satu perjuangan menyebarkan agama Islam.  Di Mekah, pada ketika itu dikuasai oleh kaum Musyrikin dan mereka tidak memberi ruang kepada umat Islam membentuk masyarakat Islam. Makanya mereka berhijrah ke Madinah untuk membentuk masyarakat Islam.

Hijrah itu Pengorbanan
Kaum Muhajirin telah melakukan banyak pengorbanan ketika berhijrah. Terdapat dua keadaan yang sukar diterima untuk kaum ini iaitu :

  1. Meninggalkan tanah air, sanak saudara dan harta benda.
  2. Pergi ke satu tempat belum tentu menjamin kehidupan yang lebih baik.

Hijrah itu Persaudaraan 

Rasulullah s.a.w bertindak mempersaudarakan kaum Muhajirin dan Kaum Ansar dan tindakan ini dipersetujui kedua-dua kaum ini. Setiap orang Ansar akan mengambil seorang Muhajirin untuk dijadikan saudaranya. Dengan persaudaraan ini, orang Muhajirin dan Ansar dapat menyebarkan agama Islam dengan lebih luas lagi.

Hijrah Membentuk Perpaduan
'Kesatuan dan perpaduan sesama mukmin merupakan asas kekuatan masyarakat dan umat.' Atas dasar ini, Rasululullah s.a.w mempersaudarakan kaum Muhajirin dan Ansar sekaligus membentuk perpaduan antara kedua kaum ini. 

Harap input ini sedikit sebanyak memberi kesan buat kalian. Renung-renungkan dan selamat beramal ;).

P/s : Ayuh berhijrah ke arah yang lebih baik =)

3 comments:

Nur Affini said...

Tengs for sharing kak Qilah ! :)

TunTeja said...

Salam maalhijrah qla :)

Ila Aqilah said...

welcome fini..sharing is loving maa..
ekeke..

salam maal hijrah dya =)