Followers

Saturday, October 8, 2011

Asal Berhala

Assalammualaikum & Salam Sejahtera

Untuk pembaca sekalian, entri tiada niat apa-apa melainkan berkongsi maklumat yang diperoleh. Thee. Ok, 2 minggu lepas sempat saya pinjam buku dan buku ini bercerita tentang sejarah dan biografi Nabi Muhammad s.a.w. Dalam buku ini ada sedikit sebanyak menyatakan bagaimana pemujaan berhala itu mula bertapak.

Amru bin Lu'ayy seorang lelaki Arab daripada suku khuzaah telah menguasai Mekkah. Dia merupakan orang pertama yang memperkenalkan berhala. Amru seorang yang kaya dan dermawan. Orang mudah terpengaruh dengan kata-katanya dan akhirnya menurut sahaja perintahnya menyembah berhala. Amru telah mencipta binatang yang kononnya suci untuk disembah. Salah satu binatangnya ialah unta yang diberi nama Hami. 

Hami adalah seekor unta betina yang melahirkan 10 ekor unta jantan. Ia merupakan perkara yang luar biasa. Maka sejak itu, unta ini tidak boleh ditunggang dan disembelih sebaliknya dipuja dan disembah. Sejak dari itu setiap suku Arab mempunya berhala mereka sendiri.

Yang menarik lagi adalah berhala yang bernama Isaf dan Nailah, dua berhala yang disembah di kawasan Kaabah. Menurut ahli-ahli sejarah, asalnya Isaf ini ialah seorang pemuda dari Yaman dan Nailah seorang gadis dari Yaman juga. Mereka saling mencintai tetapi tidak dibenarkan berkahwin oleh keluarga mereka.

Ringkasnya, mereka berjanji bertemu di Mekkah dan telah melakukan perbuatan zina dekat dengan Kaabah. Sebagai balasan, Allah menukarkan mereka menjadi batu. Amru telah memindahkan batu mereka dan menjadikannya berhala untuk disembah kerana lupa asal usul batu ini.

Sekian input untuk hari ini. Hehe.

P/s : Moga Allah tak tarik hidayah kita.Amiin.

2 comments: