Followers

Monday, September 13, 2010

Ayam masak Ungkep

Ini salah satu masakan orang Jawa eh. Dia ala-ala rendang tapi bukan rendang, kita panggil dia ungkep. Hehe. Jom try!

Bahan:
1 ekor ayam (siap dicincang)
Santan
10 biji bawang merah
5 biji bawang putih
Sepeket ketumbar
Jintan
Halia
Kunyit
Garam
3 batang serai
Lengkuas
Daun limau

Cara Memasak:
  1. Tumbuk ketumbar dan jintan sehingga lumat.
  2. Kemudian tumbukkan sekali halia, bawang merah, bawang putih, kunyit dan garam secukup rasa.
  3. Panaskan minyak dalam kuali.
  4. Kemudian masukkan bahan-bahan yang sudah ditumbuk ke dalam kuali dan tumiskan.
  5. Hiriskan lengkuas dan gaulkan sekali.
  6. Tumbukkan serai dan masukkan ia ke dalam kuali juga.
  7. Bila dah naik minyak, masukkan ayam dan gaulkan semua bahan sehingga rata.
  8. Masukkan pula santan dan tutup bahan-bahan tersebut.
  9. Biarkan sehingga ayam jadi empuk.
  10. Bila ayam dah empuk, buka tudung kuali dan masukkan daun limau.
  11. Gaul dan biarkan ia sehingga ia sedikit kering.
Makanan boleh dihidang. Kalau nak pedas boleh letak lada kering ke lada cili ke. Terpulang pada citarasa masing-masing. Yang ni tak pedas punya. Masa bila nak masukkan? Masukkan time masukkan bahan yang dah ditumbuk tu.

P/s : Sesekali cubalah masakan jawa. Hehe.

8 comments:

NOR FATIN BT. ABD MOHKSIN said...

kak qila,msakan untk fatin.. nk rasa...hehe

Ila Aqilah said...

fatin, padahal kamu lg rajin masak kat bilik tu..ooppss..haha

Athalia Abdul Ghapar @ kawat berduri said...

nampak cm menarik... tp aku ade soklan nie...

1. betol ke ayam 2 kene cincang?? maknenye kalo msang die hancur la...

2. lada 2 x same ke gan cili?? hahahahahaha

Ila Aqilah said...

cincang bukan cincang halus..potong la kecik...takkan mkn besar2..hehe

lada kering la..nak buh cili lg pun boleh kasik pedas up lg..haha..tp main lada kering la..

p/s: cube ko gune resepi ni untuk menambat hati mak mertua ko..=P

Athalia Abdul Ghapar @ kawat berduri said...

hahaha... yela 2... tp mak mertuo den org nogori sombilan... takut yo beliau tak dapek nk ngam gan masakan jawo nie... lain la ko ekau yg bg kek mak mertuo kau...

Ila Aqilah said...

haha..po salah eh bg dio raso masakan yg len plak..dio dapek la gak rosopi baru..
ooo..mak mertua den..hmm

Nur Affini Mohd Mashudi said...

da follow belog k qilah.
Peace!

Ila Aqilah said...

thanx fini..peace!
hehe