Followers

Monday, December 28, 2009

Mimpi Khalid Ar Rib'I

Seorang ulama’ tasauf Khalid Ar Rib’i berkata, ketika beliau masuk ke masjid, terdapat beberapa orang yang sedang membicarakan keburukan orang maka beliau pun menegur mereka dan mereka pun berhenti berbicara. Tetapi tidak lama selepas itu mereka berbicara tentang keburukan orang yang lain pula. Khalid Ar Rib’i yang kembali ke arah mereka turut sekali menuruti perbicaraan itu.

Pada malamnya, Khalid Ar Rib’I bermimpi bahawa beliau didatangi seorang yang hitam membawa talam berisi daging babi lalu berkata; “ Makanlah”, Khalid Ar Rib’I menjawab; “ Saya disuruh makan daging babi? Demi Allah saya tidak akan memakannya.” “Engkau telah makan yang lebih keji dari ini!” Orang itu membentak lalu dipaksanya daging babi itu ke dalam mulut beliau sampai beliau terjaga.

Kesan daripada mimpi tersebut, Khalid Ar Rib’I berasa setiap makanan yang dimakan terasa-rasa bau busuknya babi itu dalam mulutnya. Sejak itu, Khalid Ar Rib’I tidak ingin memperkatakan keburukan serta mengumpat orang lain.

P/s : Baca surah al-Humazah, mereka yang mengumpat akan dimasukkan ke dalam neraka al-Hutamah di mana apinya menyala-nyala terus membakar jantung hatinya. Kemudiannya pintu neraka ini akan ditutup rapat mengurung mereka di dalam yang terikat pada batang-batang palang yang panjang melintang.

No comments: